söndag, maj 04, 2008

Linux: Flash & AMD64

Har du problem med att få Flash att fungera i Linux x64? Det hade jag med tills jag idag hittade en fungerande lösning på problemet.

Jag kör Ubuntu Hardy 8.04 x64 och detta är hur jag löste problemet.

Jag började med att installera sudo apt-get install flashplugin-nonfree.

Efter det så använde jag mig av Synaptic Package Manager för att se till att programmen Gnash och swfdec blir helt avinstallerade då dessa kan skapa konflikt i Firefox.

Efter detta så kopierade jag filerna libflashplayer.so och npwrapper.libflashplayer.so från /usr/lib/mozilla/plugins till /usr/lib/firefox-3.0b5/plugins. Målkatalogen kan dock variera beroende på vilken version av Firefox 3 som du kör, men den ligger i alla fall i samma katalog.

Detta gjorde att Flash fungerade. Men efter detta så hittade jag en ännu bättre lösning som gjorde att alla Firefox 2 plugins gjordes tillgängliga för Firefox 3 och därmed fungerar även Flash med den lösningen.

Jag började med att göra en backup av Firefox 3 plugin-katalog
sudo mv /usr/lib/firefox-3.0b5/plugins /usr/lib/firefox-3.0b5/pluginsold

Sedan gjorde jag en länk till Firefox 2 plugin-katalog
sudo ln -s /usr/lib/mozilla/plugins /usr/lib/firefox-3.0b5/
Även i detta fall varierar ju katalogen beroende på din version av Firefox 3.

Båda dessa lösningar fungerar utmärkt men den andra lösningen är nog att föredra eftersom då alla Firefox 2 plugins även finns för Firefox 3.

Lösningarna på problemet fick jag från följande två trådar
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=772490
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=695674

Lämna gärna en kommentar om detta inlägg hjälper DIG att få Flash att fungera eller om du hittat andra lösningar. :)

1 kommentar:

Broken Haiku sa...

Sådan tur att allt fungerar så lätt och problemfritt i Linux, jag känner genast en stor drift att byta OS :)